Zajęcia rewalidacyjno – wychowawcze

Zajęcia rewalidacyjno – wychowawcze

Zajęciami rewalidacyjnymi objęte są dzieci z głęboką niepełnosprawnością intelektualną, posiadające orzeczenie o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych (indywidualnych lub grupowych) wydane przez Poradnię Psychologiczno – Pedagogiczną.

Zajęcia prowadzone są w małych 3-4 osobowych grupach, co pozwala na indywidualne podejście do podopiecznego. Terapia prowadzona jest w oparciu o Indywidualny Program Rehabilitacyjno-Rewalidacyjno-Wychowawczo-Opiekuńczy dostosowany do potrzeb i możliwości rozwojowych wychowanka.

Cele oddziaływań rewalidacyjnych prowadzonych w naszej placówce:

  • Kompleksowe stymulowanie rozwoju.
  • Trening samoobsługi.
  • Trening umiejętności społecznych.
  • Rozwijanie rozumienia mowy oraz dostępnych sposobów komunikacji alternatywnej.
  • Rozwijanie zainteresowań otoczeniem, wielozmysłowe poznawanie tego otoczenia, naukę rozumienia zachodzących w nim zjawisk, kształtowanie umiejętności funkcjonowania w otoczeniu.
  • Kształtowanie umiejętności współżycia w grupie.
  • Naukę celowego działania dostosowanego do wieku, możliwości i zainteresowań dziecka oraz jego udziału w ekspresyjnej aktywności.

Wykwalifikowana kadra specjalistów z zakresu pedagogiki specjalnej, w tym oligofrenopedagogiki i surdopedagogiki w codziennej pracy stosuje zasady ortodydaktyki i wykorzystuje różnorodne metody w tym:

  • Terapię Snoezelen (doświadczanie świata zmysłami: dotyku, słuchu, wzroku, węchu oraz odprężenie i relaksacja)
  • Stymulację Polisensoryczną wg pór roku – Poranny krąg.
  • Metodę Aktywności Christophera Knilla.
  • Metodę Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne.
  • Terapię Taktylną Swietłany Masgutowej
  • Metodę Felicji Affolter.
  • Metodę Kinezjologii Edukacyjnej – Dennisona.
  • Każdy uczeń objęty jest pomocą: logopedyczną, psychologiczną, rehabilitacyjną, muzykoterapią.