Aktualności

Dzisiaj zachęcamy więc Państwa do przeprowadzenia zajęć, które pomogą naszym dzieciom dostrzec i zrozumieć zjawisko zmieniających się pór roku i następstw pogodowych z nimi związanymi. Do tego celu wykorzystamy elementy metody Porannego Kręgu. Jest metodą, którą określamy jako wielozmysłową. Obejmuje swym zasięgiem wszystkie zmysły: dotyk, wzrok, słuch, węch i smak. Proponowane w niej oddziaływania mają aktywizować zmysły w sposób odmienny dla każdej pory roku, aby podkreślać zmiany zachodzące w przyrodzie. Świat przyrody jest źródłem zróżnicowanych bodźców. Każda pora roku kojarzy się nam z kolorem, smakiem, obrazem, zapachem itp. Metoda Porannego Kręgu przypisuje każdej z pór roku inną symbolikę. Tutaj kalendarz narzuca kolor, żywioł, smak, zapach, bodźce wzrokowe, słuchowe, wystrój sali lub w obecnej sytuacji pokoju dziecka. Polisensoryczne pobudzanie zmysłów jest najlepszym sposobem przekazywania cennych informacji o tym co nas otacza, a najlepszymi pomocami dydaktycznymi są te zaczerpnięte z natury.

Cele ogólne:

  • wprowadzenie podstawowych symboli, charakterystycznych dla lata żywiołów, barw, zapachów, smaków, wrażeń dotykowych i termicznych
  • budowanie zaufania i poczucia bezpieczeństwa
  • stwarzanie ciepłego i pogodnego nastroju

Po zajęciach – dziecko:

  • kojarzy lato z konkretnymi symbolami: kamyki, muszelki, piasek, ciepła woda
  • poznaje lub utrwala kolor czerwony
  • rozpoznaje szum morza
  • manipuluje grzechotką
  • poznaje smak słodki
  • próbuje zgasić płomień świecy
  • czynne – stawianie zadań do wykonania
  • słowne – rozmowa, sposoby społecznego komunikowania się
  • percepcyjne – pokaz, samodzielne doświadczenia, obserwacja

Do zajęć potrzebne nam będą: wiersze i opowiadania o lecie, lampka, olejek i świeca o zapachu różanym, piosenka „Morze”, muzyka relaksacyjna z odgłosami lata, piasek, muszelki, kamyki, stolik do zabawy z żywiołami, plastikowe butelki napełnione wodą, kilka świeczek złączonych ze sobą, sztuczne ognie, grzechotka, czerwona chusta, konfitury z wiśni, czerwone tkaniny, kwiaty i inne motywy zdobiące sale, urządzenia wibracyjno-wodne do stóp

Przebieg

1. Zapalenie lampki zapachowej (zapach różany). Podchodzimy do każdego dziecka eksponując palącą się świeczkę. Zwracamy uwagę na zapach i cechy ognia: ciepły, jasny.

2. Powitanie piosenką, w której wymienia się imię każdego dziecka. Podczas piosenki masujemy dłonie dzieci oliwką o zapachu róży. Zbliżamy dłoń dziecka do nosa, by wyraźnie poczuło prezentowany zapach.

3. Opowiadania o porze roku połączone z prezentowaniem materiału przyrodniczego: czytanie wiersza barwnie opisującego tę porę roku, słuchanie piosenki w trakcie piosenki eksponujemy wymienione w piosence „dary lata” tzn. muszelki, piasek, kamienie.

4. Słuchanie szumu morza i rzeki – dźwięki odtwarzamy każdemu dziecku siedzącemu w kręgu i jednocześnie stymulujemy stopy dziecka za pomocą urządzenia wibracyjno-wodnego, by przybliżyć dziecku odczucia jakich dostarcza kontakt z wodą w morzu.

5. Wyszukiwanie kamyków i muszelek w piasku przez każde dziecko. Wrzucanie ich do wypełnionej wodą butelki, a następnie potrząsanie butelką i kojarzenie tego odgłosu z szumem morza.

6. Spotkanie z żywiołem – ogniem: prezentacja palących się jednocześnie kilka świeczek, by wzmocnić efekt wielkości płomienia, eksponowanie sztucznych ogni.

7. Muzykowanie na instrumencie – zabawy grzechotką i próba samodzielnego zagrania przez każde z dzieci.

8. Zakładanie czerwonej chusty każdemu dziecku na głowę przy muzyce relaksacyjnej z odgłosami lata.

9. Zastosowanie bodźców smakowych – każde dziecko próbuje konfitur z wiśni. Poznajemy smak słodki.

10. Gaszenie lampki zapachowej – każde dziecko zdmuchuje płomień świecy i jednocześnie śpiewamy piosenkę pożegnalną z wymienianiem imion każdego dziecka.

Wszystkie czynności wykonujemy kolejno z każdym dzieckiem siedzącym w kręgu.

Miłego dnia 🙂