Kształcimy na odległość #60
- 25 czerwca 2020
- Posted by: orew
- Category: Bez kategorii
Dzisiaj zachęcamy więc Państwa do przeprowadzenia zajęć, które pomogą naszym dzieciom dostrzec i zrozumieć zjawisko zmieniających się pór roku i następstw pogodowych z nimi związanymi. Do tego celu wykorzystamy elementy metody Porannego Kręgu. Jest metodą, którą określamy jako wielozmysłową. Obejmuje swym zasięgiem wszystkie zmysły: dotyk, wzrok, słuch, węch i smak. Proponowane w niej oddziaływania mają aktywizować zmysły w sposób odmienny dla każdej pory roku, aby podkreślać zmiany zachodzące w przyrodzie. Świat przyrody jest źródłem zróżnicowanych bodźców. Każda pora roku kojarzy się nam z kolorem, smakiem, obrazem, zapachem itp. Metoda Porannego Kręgu przypisuje każdej z pór roku inną symbolikę. Tutaj kalendarz narzuca kolor, żywioł, smak, zapach, bodźce wzrokowe, słuchowe, wystrój sali lub w obecnej sytuacji pokoju dziecka. Polisensoryczne pobudzanie zmysłów jest najlepszym sposobem przekazywania cennych informacji o tym co nas otacza, a najlepszymi pomocami dydaktycznymi są te zaczerpnięte z natury.
Cele ogólne:
- wprowadzenie podstawowych symboli, charakterystycznych dla lata żywiołów, barw, zapachów, smaków, wrażeń dotykowych i termicznych
- budowanie zaufania i poczucia bezpieczeństwa
- stwarzanie ciepłego i pogodnego nastroju
Po zajęciach – dziecko:
- kojarzy lato z konkretnymi symbolami: kamyki, muszelki, piasek, ciepła woda
- poznaje lub utrwala kolor czerwony
- rozpoznaje szum morza
- manipuluje grzechotką
- poznaje smak słodki
- próbuje zgasić płomień świecy
- czynne – stawianie zadań do wykonania
- słowne – rozmowa, sposoby społecznego komunikowania się
- percepcyjne – pokaz, samodzielne doświadczenia, obserwacja
Do zajęć potrzebne nam będą: wiersze i opowiadania o lecie, lampka, olejek i świeca o zapachu różanym, piosenka „Morze”, muzyka relaksacyjna z odgłosami lata, piasek, muszelki, kamyki, stolik do zabawy z żywiołami, plastikowe butelki napełnione wodą, kilka świeczek złączonych ze sobą, sztuczne ognie, grzechotka, czerwona chusta, konfitury z wiśni, czerwone tkaniny, kwiaty i inne motywy zdobiące sale, urządzenia wibracyjno-wodne do stóp
Przebieg
1. Zapalenie lampki zapachowej (zapach różany). Podchodzimy do każdego dziecka eksponując palącą się świeczkę. Zwracamy uwagę na zapach i cechy ognia: ciepły, jasny.
2. Powitanie piosenką, w której wymienia się imię każdego dziecka. Podczas piosenki masujemy dłonie dzieci oliwką o zapachu róży. Zbliżamy dłoń dziecka do nosa, by wyraźnie poczuło prezentowany zapach.
3. Opowiadania o porze roku połączone z prezentowaniem materiału przyrodniczego: czytanie wiersza barwnie opisującego tę porę roku, słuchanie piosenki w trakcie piosenki eksponujemy wymienione w piosence „dary lata” tzn. muszelki, piasek, kamienie.
4. Słuchanie szumu morza i rzeki – dźwięki odtwarzamy każdemu dziecku siedzącemu w kręgu i jednocześnie stymulujemy stopy dziecka za pomocą urządzenia wibracyjno-wodnego, by przybliżyć dziecku odczucia jakich dostarcza kontakt z wodą w morzu.
5. Wyszukiwanie kamyków i muszelek w piasku przez każde dziecko. Wrzucanie ich do wypełnionej wodą butelki, a następnie potrząsanie butelką i kojarzenie tego odgłosu z szumem morza.
6. Spotkanie z żywiołem – ogniem: prezentacja palących się jednocześnie kilka świeczek, by wzmocnić efekt wielkości płomienia, eksponowanie sztucznych ogni.
7. Muzykowanie na instrumencie – zabawy grzechotką i próba samodzielnego zagrania przez każde z dzieci.
8. Zakładanie czerwonej chusty każdemu dziecku na głowę przy muzyce relaksacyjnej z odgłosami lata.
9. Zastosowanie bodźców smakowych – każde dziecko próbuje konfitur z wiśni. Poznajemy smak słodki.
10. Gaszenie lampki zapachowej – każde dziecko zdmuchuje płomień świecy i jednocześnie śpiewamy piosenkę pożegnalną z wymienianiem imion każdego dziecka.
Wszystkie czynności wykonujemy kolejno z każdym dzieckiem siedzącym w kręgu.
Miłego dnia 🙂