Aktualności

#orew #rehabilitacja25plus

Samodzielność w gospodarstwie domowym

W obecnej sytuacji, gdy jesteśmy zmuszeni do przebywania w domach, zachęcam do wykorzystania tego czasu, do rozwijania samodzielności dzieci w czynnościach samoobsługowych oraz związanych z codziennymi obowiązkami domowymi. A przy okazji ćwiczenia rozwijają koordynacje wzrokowo – ruchową, motorykę małą, manipulowanie przedmiotami.

Oto kilka pomysłów na zdobywanie i doskonalenie umiejętności samodzielnego wykonywania zadań w domu:

  • wieszanie prania – klamerki

materiały: klamerki, uprane ubrania, suszarka na pranie

Rodzic rozwiesza ubranie i prosi dziecko o pomoc w przyczepianiu klamerek. Najpierw zaprezentuj dziecku jak prawidłowo przypiąć klamerkę. Włóż jedną klamerkę do ręki dziecka i użyj swojej ręki do pomocy w jej otwarciu. Poprowadź rękę dziecka w celu przypięcia klamerki do ubrania. Pochwal dziecko i daj mu następną klamerkę. Stopniowo redukuj swoją pomoc. Dziecko samodzielnie przypina klamrę. Przy zbieraniu prania poproś dziecko o odczepienie klamerek. Pamiętajmy o nagradzaniu dziecka za pracę.

  • wycieranie blatu stołu

materiały: taca, gąbka, papierowy ręcznik lub ścierka

Taca z przedmiotami powinny znajdować się w zasięgu ręki dziecka. Na początku zaprezentuj dziecku jak przetrzeć stół gąbką. Następnie włóż gąbkę do ręki dziecka i użyj swojej ręki do pomocy w przetarciu stołu. Stopniowo ograniczaj swoją pomoc. Dziecko samodzielnie przeciera stół. Kolejno odłóż gąbkę na tacę i weź ręcznik papierowy lub ścierkę i zaprezentuj jak wytrzeć stół. Następnie zrób to razem z dzieckiem, a potem pozwól dziecku wytrzeć stół samodzielnie. Odłóż materiały na tacę. Pamiętajmy o nagradzaniu dziecka za pracę.

  • nakrywanie do stołu – sztućce

materiały: stół, sztućce, talerze

Na początek należy zacząć od jednego rodzaju sztućców. Najpierw rodzic nakrywa do stołu, ale pomija łyżki. Następnie pokazuje łyżkę dziecku, nazywa ją, podaje odpowiednią ilość i prosi o nakrycie do stołu. Rodzic prowadzi dziecko wokół stołu, do każdego miejsca przy stole i pokazuje gdzie położyć łyżkę. Rodzic mówi „połóż łyżkę”. Jeśli dziecko jest niepewne, pomaga ułożyć łyżkę w odpowiedni miejscu. Rodzic chwali dziecko po każdym odpowiednim ułożeniu. Przy kolejnych próbach nauki nakrywania do stołu stopniowo wycofuj podpowiedzi manualne, pozostańmy przy poleceniach słownych. Przy opanowaniu czynności wprowadzajmy kolejne elementy nakrycia stołu. Pamiętajmy o nagradzaniu dziecka za pracę.

  • zajęcia domowe – harmonogram

materiały: w zależności od opanowanych przez dziecko umiejętności

Zaplanujmy kilka prostych czynności domowych, które nie sprawiają dziecku większych trudności, a będą rozwijać samodzielność oraz uczyć pomagania w domu. Zadania mogą obejmować składanie prania, rozwieszanie prania, nakrywanie do stołu, sortowanie naczyń, ścielenie łóżka, sprzątanie zabawek, itp. Skupmy się na zadaniach łatwych i przyjemnych dla dziecka. Na początku pozostańmy w pobliżu, aby w razie potrzeby pomóc i wesprzeć dziecko. Gdy dziecko nabierze wprawy, nie pozostawajmy w polu widzenia dziecka.

Wprowadzajmy harmonogram obowiązków domowych. Może on być zaprezentowany w formie obrazkowej, piktogramowej czy pisemnej. Plan powinien zawierać czynności do wykonania oraz nagrody, które dziecko uzyska po wykonaniu pracy. Pokażmy go dziecku i wskażmy czynności do wykonania (np. rysunek sztućców do rozłożenia, a obok lizak jako nagroda, klamerki do prania, a obok huśtawka w nagrodę). Na początku może to być jedno zadanie i jedna nagroda, kolejno można dodawać zadania i sprawdzać, czy dziecko wykonuje je jedno po drugim. Pamiętajmy, żeby chwalić dziecko po każdej wykonanej pracy i nagradzać je zgodnie z harmonogramem.