Kształcimy na odległość #21
- 28 kwietnia 2020
- Posted by: orew
- Category: Aktualności
#orew #rehabilitacja25plus
Drodzy Rodzice! Kilka tygodni temu w propozycjach ćwiczeń motoryki małej były zabawy paluszkowe, dziś kolejna część tych zabaw. Na początek dnia mamy dla Was kilka prostych ćwiczeń, które mam nadzieję przyniosą zarówno Wam, jak i dzieciom odrobinę relaksu, zabawy a zarazem korzyści terapeutycznych. Pamiętajmy, że dobra zabawa i uśmiech zawsze wpływa kojąco na naszych najbliższych. Dziś stawiamy na rozwój sfery motoryki małej (motoryka mała odnosi się do sprawności dłoni i palców), a więc na początek zabawy paluszkowe:
Co dają zabawy paluszkowe?
– Poprawiają sprawność manualną, niezbędną przy nauce pisania, mogą być stosowane jako wstępny etap tej nauki lub w ramach terapii u dzieci z obniżoną sprawnością.
– Wierszyki wzbogacają słownictwo dziecka, wpływając na rozwój mowy, zachęcają do wokalizacji
-Pogłębiają więź emocjonalną między rodzicem a dzieckiem.
-Pomagają się zrelaksować i skoncentrować na konkretnej czynności, co naszym dzieciom często przychodzi z trudem.
Niewątpliwą zaletą tych zabaw jest to, że możemy bawić się nimi wszędzie, nie potrzeba specjalnego miejsca, aby je przeprowadzić. Dzięki temu mogą się okazać bardzo przydatne w podróży, w poczekalni u lekarza, czy też w sytuacji która spotyka obecnie nas wszystkich…
Najważniejsze w wypadku zabaw paluszkowych jest jednak to, że dzięki zabawnej formie wierszyków i prostej możliwości zilustrowania ich gestem, zarówno dzieciom, jak i dorosłym dostarczają wiele radości. Poniżej zamieszczamy kilka propozycji zabaw, możecie Państwo indywidualnie dobrać stopień trudności wierszyków lub wykonywanych do nich gestów. Proszę pamiętać, że możecie Państwo najpierw prezentować zabawy samodzielnie, zaprosić do wspólnej zabawy młodsze rodzeństwo a dopiero później wykonywać je z dzieckiem.
Powitanie
Gdy się rączki spotykają,
(dotykamy dłońmi dłoni dziecka)
to od razu się witają.
(pocieramy, lekko uderzamy, udajemy całusy na przywitanie)
Gdy się kciuki spotykają,
(dotykamy kciukami kciuków)
to od razu się witają.
(można kontynuować zabawę, włączając brzuszki, nóżki, noski, uszy itp.).
RĘCE
Mam pięć paluszków u ręki lewej
i pięć paluszków u prawej.
Pięć to niedużo, ale wystarczy
do każdej pracy i do zabawy.
Kciuk, wskazujący, potem środkowy,
po nim serdeczny, na końcu mały.
Pierwszy i drugi, trzeci i czwarty,
Na końcu piąty – trochę nieśmiały.
(Dziecko porusza kolejno palcami lewej ręki ,prawej ręki, kręci dłońmi w nadgarstkach, jednocześnie porusza palcami obu rąk. Rusza kolejnymi palcami -przy otwartej lub zamkniętej dłoni –wysuwa przy tym odpowiedni palec).
RODZINKA
(dotykamy kolejno paluszków dziecka, zaczynając od kciuka)
Ten duży – to dziadziuś
A obok – babunia
Ten w środku – to tatuś.
A przy nim – mamunia.
A to jest – dziecinka mała
A to – moja rączka cała!
PADA DESZCZYK
Pada deszczyk, pada, pada, (Uderzamy palcem o podłogę)
coraz prędzej z nieba spada. (Przebieramy wszystkimi palcami)
Jak z konewki woda leci, (Uderzamy całymi dłońmi o podłogę)
A tu błyskawica świeci… ( Prostujemy się i klaszczemy w dłonie nad głową)
Grzmot !!! (Tupiemy stopami o podłogę)
Życzymy cudownej zabawy 🙂