Kształcimy na odległość #5
- 31 marca 2020
- Posted by: orew
- Category: Aktualności
#orew #rehabilitacja25plus
Drodzy Rodzice, dziś chcemy Was zabrać w świat dźwięku… Jak wiadomo muzyka jest środkiem, który stosunkowo łatwo dociera do człowieka, także tego z niepełnosprawnością intelektualną, do jego przeżyć i świata wewnętrznego. Jest to możliwe dzięki temu, że omija ona sferę intelektualną w komunikacji werbalnej. Głównym celem dzisiejszych zajęć będzie jednoczesne rozwijanie mowy, myślenia, słuchania, postrzegania i koordynacji ruchowej. Podczas ćwiczeń dziecko kształci wrażliwość na bodźce dźwiękowe i twórczo wykorzystuje naturalną potrzebę ruchu. Podczas zabaw rytmicznych wykorzystuje się elementy gimnastyczne (usprawnianie całego ciała, koordynacja ruchowo-przestrzenna, orientacja przestrzenna, lokalizacja) oraz elementy muzyczne, szczególnie rytmiczne (uczenie wrażliwości na muzykę, kształcenie słuchu muzycznego). Na początek możemy wyłącznie posłuchać muzyki wraz z naszymi dziećmi skupiając uwagę na dźwięku i słowach piosenek. Jeśli dziecko poczuje chęć do swobodnego tańca lub ruchu w rytm muzyki nie powstrzymujmy go. Zajęcia muzyczne powinny pobudzać, zachęcać do aktywnego działania, powinny zainteresować słuchacza, aby brał w nich czynny udział. To ogromna przygoda dla dziecka i możliwość przeżywania muzyki. Z muzyką łączą się przeżycia emocjonalne. Wywołują one napięcie, pobudzenie, a po napięciu następuje rozładowanie. Tak więc muzyka i swobodny taniec do niej oddziałuje zarówno na system nerwowy dziecka jak też na pobudzenie jego wyobraźni i inwencji. Zapraszam do wspólnej zabawy w rytm piosenek dla dzieci:
Do zamieszonych utworów proponujemy także kilka dodatkowych ćwiczeń muzycznych:
- tupanie, klaskanie w ręce i uda w rytm muzyki
- inscenizacja ruchowa krótkich tekstów piosenek (kotek – czworakowanie, kołysanka – układanie się do snu, i inne).
- rozwijanie umiejętności biegu (dziecko może swobodnie przemieszczać się w rytm muzyki po pokoju)
- wykonywanie podskoków naprzemiennych, przenoszenie ciężaru ciała w miejscu z jednej nogi na drugą w rytm muzyki
- szybkie i wolne klaskanie, tupanie, stukanie w instrumenty lub przedmioty mogące je Nam zastąpić (np. garnki, miski, pudełka)
- reagowanie bezruchem na pauzę (przerwę) i wznawianie ruchu z chwilą rozpoczęcia muzyki.
- samodzielne wytwarzanie dźwięków akustycznych (szelest gazety, celofanu, pęku kluczy, pudełka).
- szukanie źródeł dźwięku (różne miejsca w pokoju lub domu wystarczy aby dziecko kierowało wzrok w stronę słyszanego dźwięku).
- odgadywanie zagadek słuchowo – ruchowych (rodzic może naśladować zwierzęta przy użyciu dźwięku i ruchu tzw. kalambury z dźwiękiem)
Na zakończenie zajęć i zabawy możemy zaoferować dziecku wykonanie pracy plastycznej o tematyce instrumentów muzycznych które jednocześnie utrwalą ich wygląd i nazwy w pamięci dzieci.