Aktualności

#orew #rehabilitacja25plus

Drodzy Rodzice! Dziś na początek dnia mamy dla Was kilka prostych ćwiczeń które mam nadzieję przyniosą zarówno Wam, jak i dzieciom odrobinę relaksu, zabawy a zarazem korzyści terapeutycznych. Pamiętajmy, że dobra zabawa i uśmiech zawsze wpływa kojąco na naszych najbliższych. Dziś stawiamy na rozwój sfery motoryki małej (motoryka mała odnosi się do sprawności dłoni i palców), a więc na początek zabawy paluszkowe:

Co dają zabawy paluszkowe?

– Poprawiają sprawność manualną, niezbędną przy nauce pisania, mogą być stosowane jako wstępny etap tej nauki lub w ramach terapii u dzieci z obniżoną sprawnością.

– Wierszyki wzbogacają słownictwo dziecka, wpływając na rozwój mowy, zachęcają do wokalizacji

-Pogłębiają więź emocjonalną między rodzicem a dzieckiem.

-Pomagają się zrelaksować i skoncentrować na konkretnej czynności, co naszym dzieciom często przychodzi z trudem.

Niewątpliwą zaletą tych zabaw jest to, że możemy bawić się nimi wszędzie, nie potrzeba specjalnego miejsca, aby je przeprowadzić. Dzięki temu mogą się okazać bardzo przydatne w podróży, w poczekalni u lekarza, czy też w sytuacji która spotyka obecnie nas wszystkich…

Najważniejsze w wypadku zabaw paluszkowych jest jednak to, że dzięki zabawnej formie wierszyków i prostej możliwości zilustrowania ich gestem, zarówno dzieciom, jak i dorosłym dostarczają wiele radości. Poniżej zamieszczamy kilka propozycji zabaw, możecie Państwo indywidualnie dobrać stopień trudności wierszyków lub wykonywanych do nich gestów. Proszę pamiętać, że możecie Państwo najpierw prezentować zabawy samodzielnie, zaprosić do wspólnej zabawy młodsze rodzeństwo a dopiero później wykonywać je z dzieckiem.

Członkowie Rodziny Dziecka:

Wesoła i bardzo lubiana przez dzieci zabawa. Każdy członek rodziny jest w niej wymieniany i ma swoje miejsce. Polega na głaskaniu/dotykaniu kolejno wszystkich palców dziecka. Zaczynamy od kciuka, potem kolejno palec wskazujący, środkowy, serdeczny i mały.

Ten paluszek to jest dziadziuś, (kciuk)

a ten obok to babunia, (wskazujący)

Ten paluszek to jest tatuś, (środkowy)

a ten obok to mamunia. (serdeczny)

A ten to dziecinka mała ……(tu pada imię dziecka – mały palec)

I jest rodzinka cała (zamykamy rękę dziecka w pięść).

Grota misia:

Tu jest grota. (pokaż pięść)

W środku miś (zegnij kciuk i wsadź pod złożone palce)

Proszę, misiu, na dwór wyjdź (zastukaj w pięść)

O! Wyszedł miś. (wysuń kciuk)

Wiosenna burza:

Pada deszczyk, pada, pada, (Uderzamy palcem o podłogę lub o stolik)

coraz prędzej z nieba spada. (Przebieramy wszystkimi palcami.)

Jak z konewki woda leci,(Uderzamy całymi dłońmi o podłogę.)

A tu błyskawica świeci…( Klaszczemy w dłonie nad głową.)

Grzmot !!!(uderzamy piąstkami o podłogę.)

Gra w łapki:

Polega na wysuwaniu odwróconych dłoni i szybkim cofaniu ich przed uderzeniem partnera. Gdy przeciwnik dotknie ręki, role się zmieniają. Wysuwa i cofa dłonie teraz ten z grających, który dotknął dłoni przeciwnika.

Wieża z rąk:

Gra odbywa się najczęściej na blacie stołu, może być także na kolanie jednej z uczestniczących osób. Uczestnicy kładą po kolei dłonie płasko jedną na drugiej – najpierw prawe ręce, potem lewe. Gdy już wieża gotowa, wyciąga się kolejno dłoń położoną najniżej i nakłada się ją na samą górę „wieży”. Jeśli ktoś się pomyli i wysunie swoją rękę za wcześnie, uczestniczy w grze tylko z drugą ręką. Grę można przerwać w dowolnym momencie. Gra kończy się kiedy na stole zostają tylko 2 ręce.

Części ciała:

Wyliczanka z partiami ciała. W tej wyliczance, dotykamy palcem poszczególnych części ciała dziecka, które opisujemy:

Tu paluszek, tu paluszek (dotykamy palców dziecka)

Kolorowy mam fartuszek (pukamy delikatnie w brzuszek dziecka)

Tu jest rączka (dotykamy rąk dziecka)

A tu druga

A tu oczko do mnie mruga (zakrywamy oko dziecku)

Tu jest buzia (dotykamy w okolice ust dziecka)

Tu ząbeczki (odchylamy brodę dziecka, by otworzyło buzię)

Tam wpadają cukiereczki…

Palce do palców:

Gdy się rączki spotykają, (dotykamy dłońmi rąk dziecka)

to od razu się witają. (pocieramy, ściskamy, przybijamy piątkę, udajemy całusy)

Gdy się kciuki spotykają, (dotykamy kciukami kciuki dziecka)

to od razu się witają.(pocieramy, ściskamy, przybijamy piątkę, udajemy całusy)

Gdy się palce spotykają (dotykamy palcami palców dziecka),

to od razu się witają (pocieranie, ściskanie, przybicie piątki lub całus).

Zachęcamy również do zapoznania się z materiałami z Ministerstwa Edukacji Narodowej:

https://www.gov.pl/web/zdalnelekcje/wiosna-00?fbclid=IwAR2jqT6C-4MlR6l1m0BJaIRc0t7zMVUAV22CQUc1TskoY1bk1VNCVvV8RC0