Zajęcia rewalidacyjno – wychowawcze
Zajęciami rewalidacyjnymi objęte są dzieci z głęboką niepełnosprawnością intelektualną, posiadające orzeczenie o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych (indywidualnych lub grupowych) wydane przez Poradnię Psychologiczno – Pedagogiczną.
Zajęcia prowadzone są w małych 3-4 osobowych grupach, co pozwala na indywidualne podejście do podopiecznego. Terapia prowadzona jest w oparciu o Indywidualny Program Rehabilitacyjno-Rewalidacyjno-Wychowawczo-Opiekuńczy dostosowany do potrzeb i możliwości rozwojowych wychowanka.
Cele oddziaływań rewalidacyjnych prowadzonych w naszej placówce:
- Kompleksowe stymulowanie rozwoju.
- Trening samoobsługi.
- Trening umiejętności społecznych.
- Rozwijanie rozumienia mowy oraz dostępnych sposobów komunikacji alternatywnej.
- Rozwijanie zainteresowań otoczeniem, wielozmysłowe poznawanie tego otoczenia, naukę rozumienia zachodzących w nim zjawisk, kształtowanie umiejętności funkcjonowania w otoczeniu.
- Kształtowanie umiejętności współżycia w grupie.
- Naukę celowego działania dostosowanego do wieku, możliwości i zainteresowań dziecka oraz jego udziału w ekspresyjnej aktywności.
Wykwalifikowana kadra specjalistów z zakresu pedagogiki specjalnej, w tym oligofrenopedagogiki i surdopedagogiki w codziennej pracy stosuje zasady ortodydaktyki i wykorzystuje różnorodne metody w tym:
- Terapię Snoezelen (doświadczanie świata zmysłami: dotyku, słuchu, wzroku, węchu oraz odprężenie i relaksacja)
- Stymulację Polisensoryczną wg pór roku – Poranny krąg.
- Metodę Aktywności Christophera Knilla.
- Metodę Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne.
- Terapię Taktylną Swietłany Masgutowej
- Metodę Felicji Affolter.
- Metodę Kinezjologii Edukacyjnej – Dennisona.
- Każdy uczeń objęty jest pomocą: logopedyczną, psychologiczną, rehabilitacyjną, muzykoterapią.