Aktualności

#orew #rehabilitacja25plus

Choć aura pogodowa za oknem nie przywołuje natychmiastowych skojarzeń z wiosną, to jednak kalendarzowo od kilku dni mamy już wiosnę w pełni. Zachęcamy więc Państwa do przeprowadzenia zajęć, które pomogą naszym dzieciom dostrzec i zrozumieć zjawisko zmieniających się pór roku i następstw pogodowych z nimi związanymi. Do tego celu wykorzystamy elementy metody Porannego Kręgu. Jest metodą, którą określamy jako wielozmysłową. Obejmuje swym zasięgiem wszystkie zmysły: dotyk, wzrok, słuch, węch i smak. Proponowane w niej oddziaływania mają aktywizować zmysły w sposób odmienny dla każdej pory roku, aby podkreślać zmiany zachodzące w przyrodzie. Świat przyrody jest źródłem zróżnicowanych bodźców. Każda pora roku kojarzy się nam z kolorem, smakiem, obrazem, zapachem itp. Metoda Porannego Kręgu przypisuje każdej z pór roku inną symbolikę. Tutaj kalendarz narzuca kolor, żywioł, smak, zapach, bodźce wzrokowe, słuchowe, wystrój sali lub w obecnej sytuacji pokoju dziecka. Polisensoryczne pobudzanie zmysłów jest najlepszym sposobem przekazywania cennych informacji o tym co nas otacza, a najlepszymi pomocami dydaktycznymi są te zaczerpnięte z natury. Wiosną stymulujemy kolorem zielonym, który kojarzy się z siłą tworzenia, wzrostu, z procesem dorastania. Tęsknota do zieleni jest symbolicznie postrzegana jako pragnienie odnowy. Zieleń łagodzi, przynosi zadowolenie, daje spokój, uspakaja i odpręża. Żywiołem wiosny jest ziemia. Ma zdecydowaną barwę, specyficzny zapach, a ze względu na swoją strukturę, wilgotność i temperaturę, dostarcza dziecku złożonych doznań dotykowych. W przypadku dzieci niepełnosprawnych, które rzadko mają możliwość obcować z tym żywiołem jest to bardzo cenne przeżycie. Celem poznania, czy to już utrwalania smaku gorzko-kwaśnego, smakujemy z dziećmi cytrynę posypaną cukrem. Fundujemy również dzieciom doznania muzyczne przy pomocy zabaw z bębnem, który jest najlepszym źródłem bodźców dźwiękowo-wibracyjnych. Zapach przypisany wiośnie to zapach cytrynowy. Działa on antyseptycznie, pobudza apetyt i ożywia. Zapach wykorzystujemy rozcierając olejek na dłoni dziecka, zapalając lampkę zapachową. Manipulacja barwą odbywa się poprzez zmianę wnętrza pomieszczenia, w którym prowadzimy zajęcia. Barwa każdej pory roku decyduje o wystroju pomieszczenia odpowiednio dobranymi kolorystycznie tkaninami. Eksponujemy wszystko to, co kojarzy nam się z wiosną: zieleń, sadzonki, kwiaty, motyle, ilustracje ptaków, wszystko co Państwo posiadacie w domu a przypomina nam o wiośnie.

Do dzisiejszych zajęć będzie nam potrzebne:

  • kilka plasterków cytryny posypanej cukrem
  • olejek zapachowy cytrynowy lub kilka kropel cytryny oraz odrobina oliwki bądź kremu który ułatwi nam rozcieranie zapachu na dłoniach dziecka
  • miseczka z ziemią (może być zwykła ziemia która została nam z sadzenia kwiatów doniczkowych)
  • bębenek lub coś co może nam go naśladować np. pusty kartonik w który będziemy mogli pukać rękoma
  • elementy dekoracyjne do pokoju kojarzące nam się z wiosną (pamiętamy o dominacji koloru zielonego może być nawet w ubiorze)
  • świeczka lub podgrzewacz

A o to jak powinny wyglądać zajęcia:

1. Zapalenie świecy zapachowej (do zwykłego podgrzewacza możemy wlać kilka kropel olejku zapachowego lub kropel soku z cytryny)

2. Podejście ze świeczką do dziecka, wymienienie jego imienia, zwrócenie uwagi na cechy ognia (ciepły, jasny, możemy zbliżyć dłoń dziecka do zapalonej świeczki, aby odczuło na skórze ciepło płomienia)

3. Zaśpiewanie powitalnej piosenki, w której wymienia się imię dziecka, i jednoczesne masowanie dłoni oliwką zapachową (piosenką mogą być np. dwukrotnie powtarzające się słowa „Witaj … (imię dziecka), jak się masz. Wszyscy cię witamy. Wszyscy cię kochamy, bądź wśród nas”(na melodie Panie Janie…).

4. Krótkie opowiadanie o danej porze roku, w którym możemy pokazać różne ciekawostki przyrodnicze z nią związane (wiosna –np. podlewanie kwiatów w doniczkach).

5. Spotkanie z żywiołem – wiosną rozcieramy dzieciom ziemię na dłoniach.

6. Demonstracja instrumentu muzycznego (wystukiwanie prostych rytmów na bębenku wraz z dzieckiem bądź zachęcanie go do samodzielności).

7. Zastosowanie bodźców smakowych (podajemy dziecku jedzenie o odpowiednim smaku – wiosną cytrynę z cukrem).

Życzymy Państwu i dzieciom miłych wrażeń i raz jeszcze zachęcamy do dzielenia się z nami swoimi osiągnięciami poprzez wysyłanie zdjęć z wspólnych zajęć. Pozdrawiamy…