Aktualności

#orew #rehabilitacja25plus

Pozostańmy dziś nadal w sferze ćwiczeń obszaru motoryki małej i praksji (planowanie ruchu). Będziemy ćwiczyć pracę rąk i dłoni zarazem dobrze się bawiąc i rozwijając kreatywność i wyobraźnię naszych pociech. Zabawę nazywamy „Kolorowe makarony”. Do ich przygotowania potrzebne będą:

-makaron (najlepiej rurki lub inny rodzaj który ma dziurkę przez którą przewleczemy nitkę lub sznurek)

-farbki (plakatowe lub akwarele, ilość kolorów zależy tylko i wyłącznie od twórczości wykonującego)

-pędzelek, pojemniczek na wodę

-kawałek lub kilka kawałków sznurka lub grubszej nitki

Rozpoczynamy od pomalowania naszych makaronów. Pomóżmy naszym dzieciom w trzymaniu pędzelka, jeśli to konieczne. Pamiętajmy o częstym nazywaniu kolorów, którymi malujemy makaroniki – tak zwane zalewanie mową przynosi bardzo pozytywny efekt terapeutyczny, zachęca do wokalizacji, rozwija wyobraźnię. Sama barwa i ton naszego głosu pozwala dziecku na szersze rozwijanie poczucia bliskości. Makarony można pomalować w dowolny sposób, ja jednak proponuję malowanie jednokolorowe i obustronne co pozwoli wykorzystać nam gotowy produkt do kilku różnych zabaw.

Gotowe makarony odkładamy do całkowitego wyschnięcia a czas oczekiwania wykorzystujemy na uprzątnięcie powstałego bałaganu i przygotowanie potrzebnych sznureczków lub nitek (można wykorzystać stare lub niepotrzebne sznurówki dla dzieci dla których wymienione rzeczy okażą się zbyt wiotkie proponuję kawałek drucika lub patyczka o średnicy mieszczącej się w naszym makaronie). Czas na propozycje zabaw:

Nawlekanie dowolne, tworzenie korali lub bransoletek. W tej zabawie dziecko może samodzielnie lub z naszą pomocą dowolnie dobierać kolory i kolejność ich nawlekania.

Nawlekanie według wzoru. Tu dziecko ćwiczy nie tylko zdolności manualne i motoryczne ale także spostrzegawczość i uczy tworzyć się ciągi logiczne. Nawleczmy na jedną nitkę kilka makaronów według pewnego schematu kolorystycznego (np. zielony, czerwony, żółty lub zielony, zielony, niebieski, zielony, zielony). Poprośmy aby dziecko powtórzyło na swoim sznureczku ten sam wzór. Pamiętajmy o dostosowaniu stopnia trudności do możliwości naszego dziecka, nie pośpieszajmy go i doceniajmy efekty jego pracy.

Obrazki z makaronu. Zabawa ta jest analogiczna do wcześniejszej zabawy z tą różnicą, że nie stawiamy tu na powtarzanie kolorów a kształtów. Z makaroników układamy obrazki (np. dom, serce, drzewko) lub figury geometryczne (np. kwadrat, trójkąt, prostokąt), a dziecko stara odtworzyć powstały wzór ze swoich makaronów.

Przesypywanie-przekładanie. Dla dzieci o dużych trudnościach proponujemy prostą a zarazem mocno rozwijającą zabawę w przekładanie kolorowych makaronów z pojemnika do pojemnika (można wykorzystać plastikowe miseczki lub pojemniki na żywność). Zabawa ta w całej swej prostocie pozwala dziecku na trening pracy mózgu tzw. praksji oraz rozwój mięśni dłoni i ręki, uczy chwytu i jego natężenia. Na początku zabawy można całkowicie kierować pracą ręki i dłoni dziecka stopniowo przechodząc do spowalniania naszego chwytu i podtrzymywania jedynie dłoni, nadgarstka lub łokcia dziecka. Dziecko uczy się i zapamiętuje powtarzane ruchy więc sprawdźmy kiedy nasze dziecko rozpoczyna samodzielne wykonywanie pewnego ruchu i pamiętajmy chwalmy je za każdym razem.

Podsumowując życzymy Państwu udanej zabawy i pracy zarazem. Swoimi efektami możecie pochwalić się przesyłając nam zdjęcia tych ulotnych chwil wspólnego wysiłku i radości. Pozdrawiamy:)